.

its me...

Tuesday, March 31, 2009

Jadi cegu??? seronok tau jika....

Ada orang tak suka jd cegu, tp ada sesetengah orang rasa jadi cegu tu satu perkara yang menyeronokkan... Lebih-lebih lagi bila kita dapat semaikan ilmu yang kita ada dan tanamkan sebagai pahala yang berterusan di akhirat jika diamalkan.... Dan cegu selalunya akan jadi gembira untuk menjadi cegu jika....

ANAK MURIDNYA BUAT KERJA RUMAH!!!!

(baru terasa bagaimana hati cegu jika anak murid buat atau tak buat kerja rumah)

Penulis berasa bersyukur dan bangga mempunyai anak murid yang rajin dan selalu buat kerja rumah... Masa hari sabtu lepas, (sekolah ganti) penulis sebagai guru Geografi mengarahkan semua anak murid untuk melakukan kerja rumah iaitu TUTUP LAMPU JAM 8.30-9.30 MALAM SEBAGAI TANDA MENYOKONG SIMBOLIK PERJUANGAN MENENTANG PEMANASAN GLOBAL.... 60 Earth Hour... untuk menguji kejujuran murid, ada yang siap print gambar mereka bergelap... malah ada yang meletakkan dalam blog...

Atas rasa bersyukur mempunyai anak murid yang rajin, penulis akan linkkan blog mereka sebagai tanda mengiktiraf kerja rumah yang dilakukan... tahniah 5 banat 2 Sufian!!!! tahniah juga kepada mana-mana murid yang melangsaikan kerja rumah anda!!!!!


Jemput lawat... klik untuk contoh blog murid yang buat kerja rumah


Friday, March 27, 2009

Jom baca buku !!!! anda baca tak???


(al-quran dan sebahagian novel penulis)

Sementara menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia, penulis mengambil peluang untuk mengisi masa yang ada dengan membaca seberapa banyak buku/ novel yang ada (kira macam balas dendam jugakla sebab dah lama tak baca novel.... hehehe). Sebagai satu cara untuk menambah ilmu serta mengembangkan imaginasi hingga ke tahap optimum, penulis cuba untuk mencapai semaksimum mungkin dalam masa 4 bulan !!!!. Nak tahu apa yang penulis baca??

1. Al-Quran (wajib tuh....)
2. Moga Kau Mengerti (Novel)
3. Pesona Rindu (Novel)
4. Senafas Rindu (Novel)
5. Syahadat Cinta (Novel)
6. Musafir Cinta (Novel)
7. Makrifat Cinta (Novel)
8. Tunas ... rasenye name die camtulah (Novel)
9. Kenangan-Kenangan Seorang Geisha.. tak habis bace... tebal sangat (Novel)
10. Karya Nan Indah (Motivasi)
11. Puisi Untuk Esdyzuar... rasenye name die camtulah... (Novel)
12. Menjadi Pengurus Diri Efektif (Motivasi)
13. Kenapa perlu bercinta (Motivasi)
14. Di Bawah Mihrab Cinta..... name die cam ni ek?? tak ingat... tengah baca (Novel)


Setakat ini, baru 14 bahan bacaan telah penulis hadamkan. Sikit atau banyak?? anda yang tentukan... hehehe... jika anda seperti penulis, mungkin kita boleh berkongsi idea dan bertukar-tukar bahan bacaan. Pasti menarik bukan?? Jika anda tidak membaca sebarang bahan bacaan, penulis mencabar semua pembaca blog ini untuk mula membaca... Ini bukan ancaman, tapi rangsangan...

Selamat Membaca!!!!

Wednesday, March 11, 2009

jom kongsi ilmu.... (sains)

Penulis terbaca satu artikel yang agak menarik untuk di kongsi bersama.... untuk tambahan ilmu supaya kita tidak berada pada takuk yang lama, marilah kita sama-sama menelaah artikel ini...



KECELARUAN GENDER...

DISFORIA Gender atau kecelaruan gender didefinisikan sebagai keadaan di mana penghayatan individu itu bercelaru antara perasaan gender sendiri dengan jantina anggota kelaminnya.

Transeksualisme paling ketara mengenai kecelaruan gender apabila individu yang mempunyai anggota kelamin tertentu tetapi berasa begitu yakin yang dia golongan jantina sebaliknya.

Mengikut kajian Prof Louis Gooren, kemungkinan fenomena transeksualisme berlaku ialah satu transeksual lelaki dalam 15,000 lelaki manakala satu transeksual perempuan dalam 35,000 perempuan.Manifestasi fenomena transeksualisme berlaku ketika seseorang itu dalam proses pengenalan diri mengenai jantina. Dia akan berasa dirinya berbeza dengan kehendak hatinya dan kadangkala dia serba salah apabila lebih cenderung bergaul dengan individu daripada jantina sebaliknya.

Secara tersembunyi, dia akan memakai pakaian jantina yang sebaliknya, sekali gus berasa dirinya dekat dengan jantina itu. Perasaan untuk mendekati jantina yang dianggap jantina nalurinya akan menjadi lebih ketara apabila dia memasuki alam remaja dan menghayati pergolakan hormon seksual serta mengalami ketumbesaran anggota kelamin.Dia akan berasa perubahan dirinya lebih jauh daripada kehendak diri sehingga berasa tertekan.

Kepada yang dapat mengawal kehendak diri, mereka akan ikut haluan masyarakat.Namun, bagi yang lebih mengikut kehendak diri, mereka akan melakukan apa juga yang difikirkan sesuai untuk menikmati naluri mereka seperti berpakaian dan mendapat rawatan yang dapat mendekatkan mereka kepada jantina diidamkan.Golongan ini sanggup melakukan apa saja yang difikirkan dapat mendekatkan kepada jantina keinginan mereka sehingga kadangkala boleh mendatangkan kesusahan kepada mereka.

Mereka yang berasa tertekan dan tidak dapat mengawal diri tidak akan teragak-agak mengambil keputusan yang boleh memudarat atau memusnahkan diri sendiri seperti menjalani pembedahan perubahan anggota jantina atau membunuh diri akibat kekecewaan.Mengenali identiti diri dan fenomena transeksualismePengenalan mengenai jantina seseorang satu proses yang dinamik dan tertakluk kepada baka penentuan jantina dengan ‘sex chromosomes’ XX untuk perempuan dan XY untuk lelaki, hormon testosterone dan ‘anti-mullerian hormon’.

Selain itu, ia membabitkan pelbagai faktor spesifik seperti alam sekitaran dan kesan perubahan kepada individu itu mengikut masa ketumbesaran.Proses pengenalan jantina individu adalah di otak atau minda.

Justeru, penetapan jantina seseorang itu hanya menjadi nyata apabila bahagian otak yang mempengaruhi penetapan satu-satu jantina mulai terbentuk dan berfungsi.Sebagai contoh, bahagian ‘Hypothalamus’ dan ‘Pre-Optic Nucleus (PON) otak mengawal perilaku seksual dan bahagian ini lebih besar dalam otak lelaki daripada perempuan.Nukleus’thestria Terminalis’(BSTc) untuk lelaki 44 peratus lebih besar daripada perempuan.Transeksual lelaki ke perempuan mempunyai BSTc terbentuk dan bersaiz perempuan dan begitu juga sebaliknya. Perubahan ini dapat dikenali dengan ujian canggih melalui penyaringan dengan MRI.Ini boleh menentukan sama ada Disforia Gender atau fenomena transeksual itu berlaku secara semula jadi dan bukan dibuat-buat oleh individu itu.

Pendekatan PerubatanSebahagian besar individu yang masuk dalam golongan transeksual mengalami kekeliruan mengenai diri mereka daripada aspek identiti seksual. Mereka perlu menjalani bimbingan untuk mengenali diri dengan lebih dekat lagi, dan ini mungkin perkara awal yang perlu dilakukan.Mereka juga perlu tahu perbezaan identiti seksual yang lain seperti homoseksual, transvertisme, fetishisme dan lain-lain supaya dapat menetapkan kedudukan mereka.

Perkara lain yang perlu diberi bimbingan ialah kemudahan untuk mereka yang inginkan penukaran jantina dan batasan undang-undang berkaitan identiti asas seperti kad pengenalan.Perkara lain yang turut dibimbing termasuk juga penggunaan hormon seks seperti hormon kelelakian (Testosterone) dan hormone kewanitaan (Estrogen), selain pembedahan plastik sehingga perkara yang mungkin merungsingkan mereka daripada aspek kehidupan sosial.

Mereka yang sudah menjalani pelbagai bimbingan dan bantuan sosial dapat menikmati kehidupan yang selesa dengan identiti fizikal dan suasana kehidupan yang mereka inginkan.Dengan keadaan sedemikian, mereka boleh jadi individu yang dapat membangunkan negara seperti individu lain.

~NSTP~

selamat mengomen dan memberi respon...

Sunday, March 8, 2009

Pengapit Tangkap Muat!!!

suasana di masjid Badlishah Jalan Parit 6 Simpang Lima menjadi kecoh seketika... (kawasan rumah pengantin lelaki)

"cepatlah, dah lambat dah ni!!!" suara abah mula membingit...

"ye..ye.. jup" Hasif mula bersuara

"make up tu cepatlah sikit..." suara abah kembali meleret, masih bengang dengan make up yang datang lambat... sesat kot...

"ok, siap" abg firdaus bingkas keluar dari masjid. kak long masih membetulkan selendang dan tiaranya... syakilah yang me"make up" kak long mula mengemaskan make up boxnye..

abang firdaus mula mengeluarkan payung dan kipas pengantin dari keretanya, lantas diserahkan kepada kak Nadia (sepupuku)... kak Nadia, menyerahkan satu kepada ku..

"eh.." nape ni?? hasif kebingungan...

"bukan hasif pengapit abng firdaus ke" kak Nadia yang menjadi pengapit kak long mula bertanya..

"bukan ke abng Jabar jad pengapit? masa belah kita kan abng Jabar (adik abng firdaus) jadi pengapit die... jup eh Hasif tanye abng firdaus"....

"abng, sape yang jadi pengapit abng??" Hasif terus menyerang dengan soalannya..

"Hasiflah, sape lagi?" abng firdaus menjawab selamba...

"huh?!!" hasif mula bingung... masa di rumah tak pernah sebut pun... dah sampai sini baru nak kata?? dah la orang pakai kemeja je... ade ke pengapit pakai kemeja??? lantaklah....

kereta terus dipacu laju oleh abah ke jalan parit 6 1/2, hasif masih berdebar, kepalanya bingung... ade ke pengapit pakai kemeja?? pengapit moden kot....

keluar sahaja dari kereta, hasif terus berjumpa kak Nadia... "kak Nadia, mana ade pengapit pakai baju kemeja dan seluar slack!!!" teburai perut kak Nadia menahan gelak...

pengajaran: Bagi tahu awal2, nanti...kalau bagi tahu awal kan boleh pakai baju elok2 . habis gelabah... tapi pengalaman yang manis tanpa di sengajakan...

P/s: Maaf atas struktur bahasa yang lemah... agak kelam kabut... huhuhuh ni gambar di rumah pengantin lelaki, gambar lain akan dimuat naik kemudian... maaf yer... internet ni leceh je..

-dipersilakan untuk komen, ini cerita benar... tp dalam komen jangan tanya bila pulak Hasif nk kahwin, nanti ada yang pipi berdarah jugak kang!!!! hahahah.. gurau je..