.

its me...

Thursday, December 25, 2008

Caliph 14 4eva!!!

Ya Allah
Sahabatku ini temanku
mesra kami penawar duka,
rindu kami menambah cinta,
rajuk kami membuah ceria
Ya Allah
Silaturrahim ukhuwwah fillah
bermusuh kami,
na'uzubillah,
berpisah mati,
insyaallah..
Ya Allah
rahmati kami meniti usia..
terpisah kami di alam nyata
temukan kami di taman syurga

ameen...


Friday, December 19, 2008

Tahanan Rindu

Benar aku pesalah
dalam ceritera ini,
aku hanya mampu merenung sepi
biarkan jarum masa menjadi jeriji
tahan aku dari berlari
biarkan iman terus mengikat hati
agar terus ku sabar menanti

jika tuhan takdirkan kamu untukku
kita akan bertemu
bersama melerai rindu
menyulam benang emas cinta

jika tidak,
lebih rela kau bersamanya
menganyam tikar asmara
agar senang duduk berdua

dalam tadahan ini,
sentiasa ku kepil namamu
moga kau tenang dan bahagia
moga kau aman dan ceria
terima kasih kerna berada di sisi
kerna ku tahu kau lebih mengerti

biarkan rindu ini sarat ditahan bersama
kerna ku pasti
bianglala ini akan menolak kabus gerimis senja
seni cinta akan kita lakar bersama
tatkala hampir kutemu cahaya

jika kita halal bersama,
bersabarlah
rindu ini akan kita kongsi bersama...

11/12/08 10.28 pagi....
ok tak sajak ni?? ini bukan perasaan ana tau!!! just bru belajar nak tulis sajak yang berbunga2.. sajak ana slama ni mcm hambar je... kritikan di alu-alukan...

CRUSH

hayati lirik ni n komenlah apeyg korang rase....

Tuesday, December 16, 2008

kabus rindu dalam mimpiku

jika terasa rindu menatap wajahku
tataplah rembulan
kerna kita menatap bulan yang sama
jika rindu mendengar suaraku
dengarlah deru ombak
kerna kita mendengar bunyi yang sama
bau masin laut yang sama
pasti khabarku mengalir bersama pawana

jika mengadu dalam rindu
mengadulah pada tuhan yang satu
hikmatnya bisa mengubat rindu yang membara
jika terasa rindu berbicara seribu rahsia
alunlah syair agung ciptaannya
kerna kita mengalun syair yang sama
syair cinta dari pencipta

sendu malam mengkhabarkan aku
dalam kabus rindu
matamu mengalir air duka
apakah khabar kamu di sana?
sukakah?
ataupun duka?

benar...
hanya kamu dalam mimpiku
romanmu tak seceria dahulu
aku rindu saat-saat dahulu
saat engkau senyum selalu
saat engkau ubati laraku
saat kita tak diulit rindu
sungguh aku rindu

4.32 pagi, 11/12/08
(masa ku mengadu rindu pada yang satu)

Thursday, December 11, 2008

misteri perindu

hati ini terasa sepi
ada ruang yang perlu diisi
makin hari makin bermimpi
menyingkap rahsia di hati

benar...
hati ini terasa sepi
tidak tahu siapa yg ku rindu
makin hari perasaan ini makin membelenggu
sungguh aku tak bisa menipu
jika ku tatap rembulan
ku harap dapat kau pantulkan senyuman
jika ku renung pada kejora
ku harap kelipanmu secanti kejora
kerna kehangatan rindu ini tak bisa ku terjemah

jika ku rindu pencipta
saban waktu ku hadap rumahnya
jika ku rindu syair agungnya
seringkali ku alun kesaktian aksaranya
jika ku rindu orang tua di desa
tidak sukar ku dengar suaranya

tapi hatiku merindui kamu
siapakah kamu?
adakah aku untukmu?
wujudkah aku dalam diriku?
sukmaku lopong
jiwaku kosong
argh!!!
aku pohon agar diisi
namun itu tak semudah janji

benar
hatiku tak sesyahdu hembusan bayu
namun atmaku menjerit menunggu
biarkan aku diselaputi rindu
kerna ku masih menunggu
siapakah kamu

kenapa aku menunggumu?
sedangkan kelopakmu tidak pernah mekar untukku
tidak pernahsubur di ladang hatiku
tidak pernah engkau benarkan aku
menyunting buat hiasan di kamarku beradu

aku tercatuk sendirian
meratib agar diberikan harapan
agar rindu ini dapat kau leraikan
namun aku masih menunggu
siapakah kamu?

ah!!!
merepek sahaja aku
biarlah misteri perindu
terus membelenggu
jika kau ada disitu
benar ku rindu kamu...

11.43 malam 7 Disember 2008
(ni mesti sebab asyik bace novel cinta)

Thursday, December 4, 2008

Suka+Duka+Lara dikala SPM...

Ade orang kata, SPM tu Sijil Panggilan Maut... ade orang kata SPM tu Sijil Pinangan Malaysia... ade orang kata, SPM tu Sijil Pacaran Malaysia... Tapi, betulke tu semue?? Mungkin ade yang tak nampak, atau ade yang tak tahu... Maka, akan ku beritahu sebuah ceritera nyata, ceritera penuh suka duka... ana takkan cerita tentang subjek, hanya sekadar perasaan dikala SPM

SELASA 11 NOV
subjek BM n Sej... mood agak baik n bersemangat sebab hari pertama SPM.. :) tp emosi tk betul lps habis pekse BM.. sblum zohor, emosi berubah mendadak... kaunselor (al-quran merah) tertinggal kat umah.. agak hampa..

RABU12 NOV
Subjek BI n Sej... gembira masa bwat karangan "my perfect future wife"... banyak berangan jek.. lalala~~... tp sakit n lenguh tangan mase bwat esei sej... nk bwat yg terbaik lah katekan.... tengkuk kejang lepas habis Sej... tangan lenguh sbb pegang pen lame sangat... buku lali sakit... balik rumah terus terbaring.... badan start panas... demam.. malam gi doktor.. doktor kate, "jgn risau, lepas makan ubat mesti baik" temperature 39 degree

KHAMIS 13 NOV
Subjek Mat...badan rase sejuk... pakai sweater dalam dewan... bwat exam dalam keadaan lemah sbb demam n maka ubat... mcam nk tido... dah takde hati nk semak balik.. just bwat jer... masih sakit tengkuk...

ISNIN 17 NOV
Subjek Sains.... bdn rase lemah tp sbb sns subjek favourite, smangat sket.... mase bwat objektif, rase pelik, apesal jari-jari keluar bintik2 merah??... masih kebingunan n sakit tengkuk...

SELASA 18 NOV
Subjek Addmath n PQS... just bwat sebaik mungkin... walau rase macam lemah.. mase nk solat zohor, bukak stoking n tekejut apesal kaki penuh bintik2 merah?? makin pelik.. kawan2 dah start risau... suro gi doktor...

RABU 19 NOV
hari ni subjek PSV 1.. objektif.. start pukul 2.00.. so pagi tu gi doktr kat klinik kerajaan Selayang.. sbb klinik kerajaan tu bleh bwat blood test n dapat result skejap jek.. penuh n sesak. sambil tunggu, sambil bace PSV.. doktor cek badan, 38 degree c. sarankan bwat blood test... hasilnya... DENGGI!!!!!! dktor suruh datang tetiap hari sbb nk follow up Denggi... Sdey... T,T.. platlet jatuh jadi 132.. Blood preassure 139!!!! tingginye!!! tekanan darah naik sbb tension ker?? musykil2...

KHAMIS 20 NOV
takde paper... gi follow up Denggi... bwat blood test lg!! platlet turun mendadak jd 113!!!.. dktor suro masuk air dalam badan... terbaringla kat klinik tu dari pukul 11.20 sampai 2.30.. masuk air 2 botol... boring yang teramat....blood pressure tinggi jugak

JUMAAT 21 NOV
Subjek PSI objektif... habis PSI 1 terus gi klinik lagi... dah naik boring. kene cucuk lagi!!!! sbb smalam dah masuk air 2 botol, platlet naik 180... lega sikit.. tp still kene gi doktor sbb nk pastikan dh betui2 sihat.. tp blood pressure turun sikit jer... "tension ker???"

SABTU 22 NOV
amik darah bwat kali terakhir.... mentang2lah last day amik darah, doktor tu cucuk sakit plak... temperature 37.5 degree... k lah tu.. kire baik la kan..

ISNIN 24 NOV
tkde paper sbb its my BIRTHDAY!!!! suke giler sbb dapat hadiah banyak kaler hijau...

RABU 26 NOV
paper BAT... mood biase jer.. no comment walaupun susah gak...

KHAMIS 27 NOV
Paper PSV 2... ske giler... rujuk post lame klu nak tau cerite yer!!! dah penat menulis...

SABTU 29 NOV
ingat nk study PSI sorang, kat skola tp surau tu takde eletrik plak.. tension jer.. emosi hari ni giler sikit.. jiwa sedikit down.... tp ok skit biler fahrul ajak gi tgk Royal Debate a.k.a Debat Piala Diraja kat UIAM... suke giler!!!!! pegi sane siap bawak buku PSI...hehehe.. bace ker???? tgk UIAM utama lawan, usul:"politik mengancam perpaduan" gi skola ade Makpa, so study n makan skjap ngan die

AHAD 30 NOV
terus gi UIAM sbb nk tgk debat... tp masih bawah buku PSI... bace ker???.. bacelah... mase tunggu derang release motion n 30 minutes preparation untuk debate....tgk UIA utama lawan, usul:"berambut lebih baik daripada botak" pastu balik skola sbb sambung bace buku... semangat debat betui aku ni....

ISNIN 1 DIS
Paper PSI 2... budak jurusan sains dah merdeka!!!! sabor jelah aku ni.... tkleh gi Royal Debate sbb pekse T.T...

SELASA 2 DIS
budak ekonomi plak Merdeka!!! aku sabor je... mak Aizat kate final debate hari ni.... igatkan tk nak gi sbb esok Exam perdagangan.....nk fokus lah katekan... tp akhirnye pergi gak UIAM... terukkan ???? ingatkan final kateori utama, tp kategori muda(junior debaters).. muda pn muda lah, janji dapat tgk... USM menetang UPM... sbb derang muda, so tk best sangat.. tp k lah... balik skolah terus study balik... malam tu Ayman Yazid n Anas pegi tgk kategori utama berentap... jeles giler... UPM menentang UIAM... usul: "rumah putih bertukar warna"... good luck abng jeff, kak husna n kak kajol from UIAM!!!

RABU 3 DIS
subjek perdagangan... paper 2 alhamdulillah... paper 1 pn bleh la.... MERDEKA!!!! tp tktau result Royal Debate a.k.a Debat Piala Diraja .... antara universiti di Malaysia....

nak rehatkan otak lah... Assalamualaikum...

Thursday, November 27, 2008

PSVku sayang!!!!!

-aktiviti mengeringkan kertas lukisan di luar dewan SPM-

hari ni paper PSV!!!!!
anda nak lihat ape hasil dalam dewan selama tiga jam berpanas punggung???

inilah hasilku dan rakan-rakan seniman.....

calon SPM: Abu Dzar Samsuddin

calon SPM: Auzaie Syamsul Maarif


calon SPM: Muhd Afif Mustafa Kamal


calon SPM: Muhammad Hasif Azizan (aku lah tu... lukisan yg kt atas tu...)

calon SPM: Syed Muhajir Syed Esa Al-hadad



calon SPM: Syafiqah M. Afdzal



untuk memberikan yg terbaik dalam SPM, ana telah gunakan 14 batang berus, span, tisu, dan jari kelingking....

juga ucapan terima kasih kepada guruku (Ust Idris Saleh) dan ibuku (Pn. Noor Liner Kassim) kerana banyak mambantu dalam proses latihan dan persediaanku dalam peperiksaan in...


siapakah yang tercantik?? anda yg menentukannya....

Saturday, November 1, 2008

Terima kasih kerana kembali dan jangan kau pergi lagi!!!

Berat!
Sedih!
Penat!
Bosan!!!!

tanpamu,
aku keliru,
resah semakin memburu,
walau kita tidak bertemu
aku masih menunggu kamu

dulu,
aku ranting yang makin patah
barah yang makin parah
tanpamu aku turut rebah
denganmu aku kenal erti tabah

aku makin penat!
letih!
tamsilaku tak cukup sempurna!
jika dulu ada dua!
kini tinggal si dia...

jika dengan dia
fitnah akan melata
jika dengan kamu
orang takkan tahu
rencana dia, engkau dan aku

terima kasih kerana kembali
dan jangan kau pergi lagi!
sedih akan menyerang hati
aku tak sanggup menanti!!!

jika engkau tetap pergi,
redha terpaksa meneman hati
aku yang makin sepi
biarkan aku yang berlalu dahulu
agar tidak perlu ku baca ceritera penuh pilu,
tak perlu ku bocorkan kolam air mata untuk pemergian kamu

jangan pergi!
aku tak sanggup lagi
menyiksa diri
cukup selama ini aku bergelumang sepi
dan menadah gerimis di hati

biarkan aku pergi dahulu!
biarkan aku menghadap ilahi terlebih dahulu
jangan kau pergi dari sisi!!!
aku tak sangup menyepi

biarkan aku pergi dahulu!
jangan kau sanggup tinggalkan aku
aku tak sanggup melihat perpisahan ini berlaku
jadi...
biarkan aku yang pergi dahulu!!!!!!
ngilu ini takkan terubat sendiri


~terima kasih kerana kembali~

Wednesday, October 29, 2008

entahlah aku pn tak tahu

kenapa aku hampir jatuh
bila aku cuba bangkit?
kenapa aku hampir berundur
bila ku cuba kedepan?
kenapa aku hampir kehilangan
bila aku perlukan sokongan?
kenapa aku hampir suram
bila aku mencari yang terang?

kenapa aku ditinggalakan
tatkala aku baru cuba merangkak
kenapa aku dibiarkan
tatkala aku baru cuba bertatih?
kenapa?
kenapa?
kenapa!!!

jika tidak katakan tidak
jika bantu katakan bantu
jika upaya hulurkan sahaja
jika tidak diam sahaja

mungkin aku tersalah pilih cermin
yang retak,
sumbing,
atau yang usang...

entahlah aku makin keliru
siapa kawan, siapa teman,
siapan rakan, dan siapa lawan
dan salah itu,
adakah salah aku ataupun kamu?

aku makin percaya
hanya ALLAH yang berupaya
menjadi peneman setia

biarlah aku berjuang seorang diri
walau kau tiada di sisi
kerna aku pasti
kau belum mengerti

~catatan buat peneman setia yang mahu berundur~

Monday, October 27, 2008

Hampir ketemu cahaya

akan ku cuba
walau pedih di dada
walau sengsara di jiwa
walau hatiku merana
walau takut dihina

akan ku cuba
untuk bangkit semula
untuk kembali pada-Nya
untuk berpijak di bumi nyata
untuk menahan gelora di jiwa

akan ku cuba
walau aku jatuh berganda
walau kaget di panah mata
walau terpaksa bertegas muka
walau seksa manahannya

perjuangan ini belum selesai
selagi nafasku tidak dirungkai
selagi ada kamu untuk membelai
selagi ada sepohon pokok cermai
selagi ada sebidang tapak permai

perjuangan ini belum selesai
selagi aku mampu merangkak
atau di sisimu aku rebah
namun akan terus ku mengesot
untuk mencapai mayapada nyata
untuk mencapai syurga pencipta

perjuangan ini takkan pernah selesai
selagi aku belum bergelar wira
selagi harimau ini belum ku pancung kepalanya
belum ku potong kuku kakinya

perjuangan ini takkan pernah selesai
selagi ada kamu
selagi ada kawan dan rakan
kerna kamu sebaik teman
terima kasih kerana menjadi peneman
dikala aku keseorangan
terima kasih juga untukmu
kerana menjadi tamsilan diriku
kerna cahaya ini hampir kutemu


3.22 ptg (27/10) masa tunggu bas rapid hinggalah dalam bas
khas untuk peneman setia

Sunday, October 26, 2008

forgive me

forgive me...
my broken heart like a wave
my heart shaken like a wind
my heart vanish like smoke
only dust are piled up in my mind

i spend long nights by myself
erasing my thoughts a thousand times
don't look back an leave
don't find me again and live
take only the good memory
i become dull day by day

if we pass each other on the streets
act like you didn't see me

I'm sorry for those mean things i said
i had to...
i rather you hate me than
endure the pain with me
the five years i was with you were the best time of my life
thank you

Friday, October 24, 2008

La Tahzan!!

"maafkan ana"

Melihat kepada beberapa perubahan yang berlaku kepada diri ana dan beberapa orang rakan yang terdekat, ana ingin berkongsi beberapa perkara yang counselor ana (al-quran) cakap ngan ana dan ana rasakan mende ni baik untuk kita semua....

"Wahai orang-orang yan beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah bersama orang-orang yang sabar" al-baqarah 153

"(iaitu) rang yang berinfaq, baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-rang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan" Ali Imran 134

"(iaitu) orang-orang (yang mentaati Allah dan rasul) yang ketika ada orang-orang mengatakan kepadanya, "orang-orang (Quraisy) telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, kerana itu, takulah kepada mereka," ternyata (ucapan) itu menambah (kuat) iman mereka dan mereka menjawab, "cukuplah Allah (menjadi penolong) bagi kami dan Dia sebaik-baik pelindung" ali Imran 173

" Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh" Al-A'raf 199

"Dan tidaklah sama kebaikan dengan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, sehingga orang yang ada rasa permusuhan antara kamu dan dia akan seperti teman yang setia" Fussilat 34

renung-renungkanlah...

Wednesday, October 15, 2008

Terima kasih teman...

Baru-baru ni layout ana agak suram sikit dan kurang pengisiannye... Semuanya sudah diluahkan dalam beberapa sajak yang dicoret di laman ini. Dan responnya agak menggalakkan. Beberapa orang di sekitar ana mula risau dengan perubahan ana yang berubah dari hari ke hari lantas menyerang ana dengan bertubi-tubi pertanyaan... "enta ok tak?" "Enta sihat ke?" "Ana risaulah tengok enta nih", "Ana rasa ana paham sajak enta tuh" dan beberapa persalan yang ana rasa tak perlu ditulis di sini... Tak kurang juga yang tak kisah... buat yang kisah, terima kasih sangat-sangat. Ana tukar layout ana warna oren atas kehendak teman ana yang tak nak tengok ana sedih dan jadi makin pelik... Kpd "orang tuh" thanks sesangat... Ana sengaja tulis post ni untuk teman-teman yang sedar perubahan ana. Hanya mereka yang mampu mentafsir akan dapat memahaminya. Walaupun ana masih rasakan yang jiwa ana "tak sihat", ana akan cuba-cuba untuk ceriakan diri ana di hadapan kalian semua... Mungkin kita takkan dapat membuang parut di dada, namun sekurang-kurangnya kita dapat lindunginya dari pandangan manusia...

Thanks!!! kepada insan-insan yang risau sesangat pasal ana...

Thursday, October 9, 2008

Biarku alih cintaku...

Hidupku hampa,
Diriku tak seceria insan biasa,
Kerna ku punya dosa,
Sedangkan hari itu untuk yang berjaya,
Megharungi nafsu dunia

Aku tekad,
Perjalananku mungkin sahaja panjang,
Ataupun sejengkal sahaja panjangnya,
Aku harus bangkit,
Cintaku harus ku alih pada-Nya
Harus ku jauhi hati si dia

Aku tak mungkin mencintai dia
Kerna ku sehina manusia,
Diriku mudah lalai dan alpa,
Kerna zahirnya kami serupa

Aku punya satu rahsia
Atau...
Satu ceritera yang menyimpan sejuta rahsia,
Namun takkan bisa dicungkil rahsia,
Kerna dosaku,
Dosaku dengan si dia

Biarku alih cintaku pada-Nya
Asalkan bersih hatiku dari noda,
Biarkan hatiku merana
Asalkan rahsia ini,
Tetap menjadi rahsia...

(tafsirlah apa yang korang nak tafsirkan...)

Friday, October 3, 2008

Warna hatiku

Post ni sangat sesuai dengan layout baru ana. Warna meambangkan hati. Warna juga ambang perasaan... Warna lambang segalanya... Kalau dulu, ana pakai layout warne hitam ade design kerawang warne merah: tandenye ana tengah ghairah berblog dan ingin lari dari warne kegemaran ana hijau... Bile ana tukar layout pink, maknenye hati ana tgh gembira dan berbunga-bunga.. entah kenapa mase piih design tu ana asyik tersenyum dan nak amik yang pink saje. Lepas raye sepatutnye kite gembira dan ceria. Sekurang2kurangnya ana piih warne hijau or teruskan dengan pink. Tapi entah kenapa ana piih warne hitam.. pelikkan? ana pun tak tahu... Kenapa ana amik warne hitam n ade gambar serigala? Mungkin ana mengharapkan serigala tu meraung untuk menzahirkan isi hati ana... Ana sedih ke? Dukacita? Terkilan? Geram? Pilu? Ana pun tak tahu... Siapa yang boleh tafsirkan? Mood ana berubah... makin hari ana makin pelik? Mungkin ana harus bersihkan sesuatu yang tersarang di benak... Tiada siapa yang tahu kerna.... sejuta aksara takkan mampu menterjemah gerimis di kalbu................ Maafkan aku sahabat-sahabatku, Layoutku tak seceria dahulu

Tuesday, September 30, 2008

Just fo you!!!

Ana mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan SELAMAT HARI RAYA & MAAF ZAHIR BATIN!!!! kepada mana2 individu yang mengenali diriku... Kepada rakan2, guru2, kaum kerabatku hatta makcik kantin dan kak jaga di Al-Amin... Maafkan daku dan halalkan makan minumku (terutamanya makcik kantin sbb die yg slalu masak)

Sunday, September 28, 2008

Cinta tak berdebu

Cinta tak berdebu,
Warnanya merah selalu,
Sentuhannya selembut baldu,
Tumbuhnya mekar tidakkan layu...

Cinta tak berdebu,
Cinta suci tanpa diganggu,
Didahulukan pada-Nya yang satu,
Barulah Rasul, kemudiannya ibu...

Cinta tak berdebu,
Masanya menikam kesumat rindu,
Jika Iman pengalas kalbu,
Cintanya segar, imannya tepu...

Cinta tak berdebu,
Satu imtihan untuk seribu impian,
Setangkai penderitaan untuk sejambak kebahagiaan,
Sebekas lentera untuk setempayan kegelapan,
Seuntai akad untuk serangkai kesucian...

Cinta tak berdebu,
Seribu buku takkan mampu menterjemah hikayat di kalbu,
Takkan mampu menghurai rangkaian aksara sekhalis salju,
Kerana cunta ini,
Cinta tak berdebu...


Jumaat, 26 september2008
2.46 petang, Surau Kompleks Al-Amin Gombak
(Mase tunggu kawan untuk iktikaf)

Saturday, September 13, 2008

world's most famous


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tandas kita siri 3: Dah lali disengat


Merenung kembali beberapa siri tandas kita yang lepas, penulis gemar melihat beberapa respon masyarakat hari ini. Ada yang menyokong, ada yang geleng kepala, tidak kurang pula yang hanya membaca. Namun, siri kali ini sedikit berbeza intipatinya. Untuk pengetahuan kalian, siri kali merupakan kesinambungan isu tandas yang lepas. Jika kalian terlupa, ingat sahaja Isu selipar yang hangat komennya suatu masa dahulu. Pasti ingat bukan? Maka, mari kita kembali mengintai perkembangan isu ini.

Selepas beberapa minggu peraturan pemakaian selipar di dalam tandas sekolah, sudah ada makluman di hadapan pintu tandas mengenai denda sebanyak RM 1 terhadap mana-mana individu yang didapati tidak memakai selipar yang disediakan. Tahniah penulis ucapkan kepada individu yang memikirkan cara untuk mendenda murid-murid kita yang degil. Namun jika diteliti dengan lebih lanjut, siapakah yang akan memastikan murid kita mengikuti peraturan ini? Dan siapakah yang memastikan bahawa murid kita akan membayar denda tersebut jika mereka melanggar peraturan? Pengawas? Guru mingguan? Kakak jaga? ataupun makcik sapu?

Itu baru satu kes yang penulis pertikaikan. Jika didalami lagi isu ini, apa kata kita berfikir sejenak tentang selipar yang diletakkan di hadapan tandas sekolah kita. Nampak? Pernah bilang tak ada berapa pasang? Buat yang tak pernah bilang, cukup untuk penulis memberitahu bahawa setiap bilik air di bangunan pejabat sekolah ada 4 pasang. Itu kiraan dahulu. Cuba lihat sekarang. Ada berapa? sepasang? dua? ataupun tiada?

Pernah sekali penulis ingin menunaikan hajat di tandas bangunan pejabat, tetapi dalam keadaan yang "tidak tahan" itulah penulis terpaksa mencari selipar di setiap pelusuk luar tandas sebelum masuk ke dalam. Penulis mengharapkan sepasang pun mencukupi untuk dijadikan alas. Namun, penulis hanya menemui 2 'keping' selipar bahagian kanan sahaja. Kenapa tak cukup sepasang? Yang lain di mana? Baru beberapa minggu dah hilang semua? Pelik-pelik... Suka betul selipar tandas kita berjalan ya? Bak kata pepatah jauh perjalanan luas pengalaman... Tapi selipar tandas pun perlukan pengalaman? Musykil,musykil... Agaknya selipar tandas kita ke mana? Mungkin ini bukan isu serius bagi sesetengah pihak namun apabila difikirkan kembali, siapa yang gatal kaki bawa keluar selipar tandas kita dari bilik air? Nak tahu penulis jumpa satu lagi selipar dekat mana? Bawah pokok, belakang makmal sekolah... Percaya tak?

Satu kes yang pelik. Tetapi selipar bawah pokok tu ditulis tkt3. Maknanya selipar dekat tandas tingkat 3 kan? Kenapa ada di bawah? Seusai menunaikan hajat, baru penulis sedar selipar kanan yang penulis sarung di kaki kiri itu selipar tkt2. Maknanya selipar tu sepatutnya berada di tandas tingkat 2. Kan sudah terbukti selipar kita pandai berjalan. Alahai murid kita...

Baru dua kes, nak lihat lagi satu kes? Semasa menunggu masuk waktu peperiksaan percubaan Sejarah, penulis memilih pondok depan kelas tingkatan 3 untuk membuat sedikit revisi. Cukup sekadar membelek beberapa muka surat rasanya sudah cukup untuk menghuraikan kebimbangan terhadap kertas Sejarah. Sekilas pandangan kearah tandas kita, penulis terkedu melihat beberapa individu menggunakan tandas sebagai laluan daripada belakang sekolah, (bahagian bilik persediaan makmal) untuk ke kelas. Nak guna tidak mengapa. Tetapi kenapa sampai menggunakan kasut tatkala hendak melaluinya. Kan bagus jika mereka menggunakan selipar yang dah disediakan. Kalau dah malas sangat, guna sahaja laluan lain sudah cukup untuk mengurangkan dosa kita. Daripada menyusahkan makcik nak menyental lantai dan dinding tandas, lebih baik kita gunakan laluan lain. Nak menegur tidak berkesempatan. Maklumlah, nak masuk periksa...

Jelas realiti tandas kita? Untuk pengetahuan kalian, penulis dah penat sebenarnya menyentuh isu ini. Tetapi atas kesedaran dan tanggungjawab menegur, kenelah lakukan. Nampaknya hanya ini sahaja yang penulis mampu lakukan. Sekadar menulis rasanya penulis sudah lakukan yang terbaik. Daripada kita membebel tak tentu arah, lebih baik kita lakukan sesuatu yang menyedarkan semua pihak. Dan kepada kalian yang sedang membaca, adakah kalian sudah lakukan sesuatu? Fikir lah ya...

Biasalah.... Murid kita dah lali disengat,

Sunday, September 7, 2008

Tandas kita siri 2: kembali menyengat!



gambar sekadar hiasan

Sengaja melepaskan tekanan peperiksaan percubaan SPM 2008, penulis kembali menyentuh papan kekunci komputer riba untuk mencoret beberapa yang agak menarik untuk dibincangkan. Dengan pendekatan yang berbeza, penulis mengharapkan agar mampu membuat beberapa perubahaan terhadap isu-isu yang lepas. Topik kali ini penulis rasakan agak menyeluruh dan tidak menyerang mana-mana organisasi memandangkan penulis berpendirian bahawa topik ini perlu diambil berat oleh semua pihak. Penulis juga telah terjumpa beberapa 'bloggers' yang turut memuatkan topik yang sama dalam blog mereka. Lihat sahaja blog theriderinblack.blogspot.com sudah mampu menggambarkan keseriusan isu ini.

Semasa hendak menunaikan solat Jumaat di satu tempat, penulis sengaja singgah di sebuah tandas bagi menunaikan qada' hajat dan beberapa perkara yang tidak perlu dinyatakan di sini. Buka sahaja pintu tandas yang pertama, sehelai stoking yang berlumpur dan kotor sedia menanti. Hilang selera nak melepas, penulis buka pula pintu yang kedua. Kali ni sepasang stoking pula menjadi penyambut tetamu! Kondisinya tetap sama, berlumpur, basah dan kotor. Hanya mampu memandang sebelah mata, penulis terus membuka pintu tandas yang ketiga... Astaghfirullah! yang "dalam" tu pun ditinggalkan begitu sahaja? Pelik-pelik. Kalau yang tu pun ditinggalkan, agaknya balik pakai apa? Fikir-fikirlah ya!

Itu baru isu barang-barang yang tertinggal atau sengaja ditinggalkan. Belum lagi kita teliti isu vandalisme yang berlaku di tandas kita. Dengan pintu yang rosak di sini dan di sana, serta paip yang hilang daripada pili serta pam tandas yang tidak mungkin berfungsi, penulis semakin pelik dengan keadaan tandas kita hari ini. Agaknya apa yang dibuat dalam tandas sehingga boleh rosak sebegitu rupa? Bukankah tandas digunakan untuk melepaskan apa yang patut, tapi kenapa sampai ada sesetengah tandas yang teruk kelihatannya apabila botol pun beleh disumbatkan dalam mangkuk tandas. Pelik benar manusia zaman kini. Jika nak disentuh mengenai tandas yang tak dipam, rasanya semuanya sudah arif tentang isu ini. Geli dan meloyakan.

Kadang-kadang, manusia memang sukar ditafsir. Lihat sahaja beberapa tandas yang diconteng dari atas hinggalah ke bawah. Yang berkarya, bersajak pun ada. Itu belum lagi kita intai tandas-tandas yang penuh dengan mesej-mesej yang menawarkan beberapa perkhidmatan yang menjijikkan. Bermula dengan mesej tentang urut, ubat kuat, tukar tiub tayar hinggakan ada yang tidak segan silu memaparkan nombor telefon yang ingin berkenalan dan beberapa perkhidmatan "istimewa" untuk dilanggan. Alahai manusia, murahnya identiti kalian... Lebih membarah kelihtannya apabila ada individu yang sanggup melukis gambar-gambar yang tidak senonoh yang jelas menunjukkan hilangnya intristik sesuatu tamadun yang penat dibina tokoh-tokoh lampau. Ubahlah jika kamu yang melakukannya. Siapa makan cili dia yang terasa pedas. Kalau tak makan, taklah pedas, tapi kalau dah makan tapi tak rasa pedas juga tak tahulah

Alahai tandas kita.....

Friday, August 29, 2008

Ada orang kata....


Ada orang kata...
Blog ana garang...
Ada orang kata...
Janganlah post macam tu...
Kenapa tulis nama Al-Amin ?
Nanti orang luar baca kan dah malu...
Ada orang kata...
Kalau nak tegur,
Tegurlah depan perhimpunan,
Ada orang tak kata,
Tapi kata kat mak kita,
Kenapa tak jumpa sahaja,
Kan habis cerita,
Tak perlulah nak berteka-teka orangnya...
Kalau nak kata,
Kata di hadapan sahaja
Akan kuterima...

luahan perasaanku, kalau nak comment, comment lah yer...

Thursday, August 21, 2008

Novel baru Ramlee Awang Mursyid!!! Gembiranya!!!




Masa tengah sibuk-sibuk edit blog, mak ana tengah baca akhbar Sinar Harian dan terbaca satu tajuk yang membuatkan ana teruja untuk turut membaca.

"Ramlee Awang Mursyid kembali dengan Trilogi Bagaikan Puteri?"

"Hah!! Mane? mane?" Ana terus bergegas untuk turut menyebok membaca..

dalam akhbar tu tulis, "Majlis pelancaran novel trilogi Bagaikan Puteri daripada novelis terkenal Ramlee Awang Mursyid terbitan Alaf 21 diadakan dengan meriah di hotel Singgahsana semalam"

"Wah!!! Bagikan Puteri dah keluar sambungan!!!" Ana terlalu gembira sampai tak boleh nak kata... Novel yang ku tunggu sambungannya dah keluar!!! (gembira sampai tatabahasa dalam blog ni pun berterabur. Harap maaf...)

"Tapi Asip kan SPM. Jangan lupa. Habiskan SPM dulu" Ibu terus merampas kegembiraanku.

"Hah!!! Kenapalah novel ni keluar masa SPM?" Hatiku mengeluh sendiri...

"Tapi... Ibu belikan kalau keputusan Trial SPM Asip bagus"

Hatiku berbunga kembali. Ana terus menyambung bacaanku yang tergendala sebentar tadi. Menurut akhbar tersebut, novel yang terbaru ni sambungan Bagaikan Puteri dan Cinta Sang Ratu yang berjudul Hijab Sang Pencinta.

"Wah syahdunya tajuk Novel tu. Tak sabar rasanya nak baca. Bagaikan Puteri dan Cinta Sang Ratu dah habis baca..."

"Kalau nak pinjam bagi tahulah ana, ana boleh pinjamkan!!"
Gembiranya!!!!!

Untukmu Al-Quds

Masa ana belek-belek fail kat dalam komputer, ana terjumpa sajak yang ana buat masa ting2 untuk minggu Al-Quds. Renungkanlah yer walaupun sajak ini tak berapa syahdu......

Duhai Teman

Duhai teman.......

Marilah berjihad,

Agar bunga-bunga islam terus mekar,

Menjadikan dunia terus segar

Duhai teman.......

Marilah berjihad,

Dengan semangat ini,

Kita lawan kekejaman mereka,

Agar Al-Aqsa tidak di pijak,

Agar Alquds tidak di jajah

Duhai teman.......

Ini bukan gelak dan tawa,

Bukan juga masa gembira,

Musnahkan segala kata dan seloka,

Bersatu mara kita bersama

Duhai teman..........

Usah takut,

Usah gentar,

Kerna,

Allah sentiasa di sisi,

Setia hingga engkau pergi

Duhai teman.......

Syahidmu janganlah bimbang,

72 bidadari sentiasa menunggu

Disaat tumpahnya titisan pertama,

Gugurmu di bumi suci ini.

Tuesday, August 19, 2008

Murid kita & Selipar tandas


Webfetti.com

Hati ana terpanggil untuk mencoret beberapa perkara buat kita semua yang ana pasti kalian semuanya leka, buta, lalai dan alpa.

Ana rasa Tuan Haji (pengetua kita) baru je buat pengumuman pasal pemakaian selipar untuk tandas bangunan pejabat. Antum semua ingat tak? Buat yang ingat dan amalkan, tahniah. Tapi... yang tak ingat ni apa cerita! Takkan antum tak ingat kot... Takpelah kalau tak ingat... patut lah tandas yang dekat pejabat tu semacam je walaupun dah diletak selipar baru. Ana rasa baru beberapa minggu Tuan Haji buat ucapan tentang pemakaian kasut dalam tandas. Atas rasional yang tandas akan kotor dengan kasut murid-murid Al-Amin yang kotor lepas PJK dan sebagainya, maka selipar pun diletakkan.

Tapi, ana peliklah dengan antum semua. kalau tak diberitahu takpelah. Masalahnya, selipar tu makcik dah letak dekat depan tandas sejurus perhimpunan mingguan tamat. Ana tengok selipar tu macam sedih je menunggu siapalah yang nak pakai 'dia'. Ana taknak lah kata murid Al-Amin ni pekak ataupun hilang ingatan. Dan ana taknak lah pula nafikan yang manusia ni pelupa sebab kalau ana cakap macam ni adalah orang komen: "Kita ni manusia, memang selalu buat silap", ataupun "kita kan manusia... Alahh... biasalah lupa", ataupun "Janganlah marah, ana terlupa jer"...

Wahai manusia yang wujud di bumi Al-Amin sekalian, cubalah kita belajar untuk mengingat sedikit. Kalau nak ingat perkara-perkara yang berat-berat tu masih lupa, bolehlah ana terima sikit. Tapi tentang satu je pengumuman yang Tuan Haji buat: "mulai sekarang, antum kena pakai selipar tandas" lupa jugak? Pelik-pelik. Ana tak suruh pun antum hafal satu teks ucapan Tuan Haji.

Masa hari Jumaat lepas, ana nak pergi tandas sebelum berangkat ke masjid (untuk solat Jumaat). Ana pun masuklah pakai selipar tandas tu. Keluar je dari tandas ana tengok orang lain pakai kasut je... Hai!! Baru berapa minggu dah lupa? Dari ting1-5 sama je. Pengawas ke tak pengawas ke tak payah nak ceritalah... Ana toleh je lagi sekali lagi, semua tandas penuh ade orang. Tapi yang menjadi persoalan sampai sekarang, selipar tu satu pun tak bersentuh. Semuanya ada empat pasang tapi satu pun tak kurang... Faham-faham sendiri lah yer.

Hai budak Al-Amin.... Nak kata pekak, tak pekak, buta tak buta, hilang ingatan takdelah pulak, Nak kata lembab, semuanya keputusan bagus-bagus.... Habis tu murid Al-Amin ni ape hah?


ingatan buat diriku jua...

Saturday, August 16, 2008

Selamat Hari Lahir 5 Salman Al-Farisi!!!













Webfetti.com




Ana rasa masih belum terlambat untuk ana ucapkan Selamat Hari lahir kepada semua murid 5 Salman Al-Farisi yang lahir dari bulan 1 hingga bulan 8. Semoga umur kalian diberkati Allah dan terus berada di dalam rahmatNya. Selamat Maju Jaya dalam SPM. Tunjukkan potensi dan sumbangan yang mampu antum berikan terhadap sekolah kita yang tercinta.

Buat Ust Idris Saleh (Penganjur Jamuan Hari Lahir Setahun 5 SAF) jasa ust tidak mampu kami balas kerana kami semua sedar yang kami tidak mampu untuk menghitung segala pengorbanan ust sepanjang kami di sini.

Buat semua rakan-rakan, Selamat Hari Lahir!!!!

Oh..... Membazirnya aku!


Kadang-kadang sesetengah insan suka berkata "Sesungguhnya membazir itu amalan syaitan" Tapi... kita pernah ke gunakan kata-kata ni untuk Muhasabah? Nasihat menasihati? Amalkan? ataupun gunakan untuk kita sesama kita? Jadi... izinkan ana mengambil kesempatan di sini untuk melakar sebuah ceritera yang ana alami sendiri dan baik untuk kita jadikan iktibar.

Masa tu, waktu malam. Ana pergi sekolah untuk solat hajat PMR dan SPM baru-baru ni. Lagi beberapa minit azan Isyak akan berkumandang, jadi ana pun teruslah ambil whudu' dekat tepi surau. Ana main bukak je paip air tu macam biasa dan mula ambil whudu'. Dekat sebelah ana ade seorang budak (dalam lingkungan 5/6 Tahun) Dia pun tengok je ana beberape kali sambil ambil whudu'. Ana pun senyum jelah. Bile ana tengok die pegang paip air tu semacam je ana ingatkan die tak tau buka paip air kat situ sebab macam tak keluar air. Bila ana tengok betul-betul..... Masyaallah! Budak tu tengah laraskan paip air tu supaya tak keluar air banyak-banyak. Nanti membazir.... Astaghfirullah.... Teruknye ana ni. Budak tu guna air tak banyak pun. Tapi ana.... Bukak paip macam tu jer...

Perlakuan budak tu buat hati ana tersentuh. Kenapa ana guna banyak air sedangkan anggota whudu' ana dan dia sama jer? Anggota whudu die tetap kena walaupun dia guna sikit air....

Melihat daripada perlakuan tersebut, ana terus kecikkan air sebab malu dengan diri sendiri.

Itulah dakwah... pada ana, budak tu tak perlu pun cakap dekat ana. Dengan perlakuan pun dah cukup. Dan ana sangat kagum kepada ibu dan bapa budak tu sebab berjaya mendidik anak mereka untuk tidak membazir. Tahniah buat mereka.... Dan buat 'Daie Kecil' yang tegur ana masa tu, terima kasih dan semoga Allah dapat membalas perbuatan enta. Amin...

Ingatlah.... "Syaitan Suka Mengajak Kita menjadi rakan-rakanya" Webfetti.com



Jangatlah kita membazir ya!!!!


Kawan-kawanku & PLKN

Malam semalam, ana dapat mesej daripada Hidayah dan Aizat suruh ana buat semakan nama guna SMS untuk PLKN. Baca mesej pun dah menggerunkan <Check list nama PLKN. type NS jarak no IC send to 33995, bagitau kat kawan-kawan yang lain> tulah mesej yang ana rasa gerun nak baca,

Seusai mesej itu dibaca, handphone kakak ana dijadikan mangsa memandangkan phone ana habis kredit. Semak punya semak... X dapat pergi! fuh... lega sikit...(ada yang suka dan ada yang sebaliknya. Ikut diri masing-masing lah). Tapi ana takut silap masukkan no Ic, jadi ana buatlah lagi sekali... fuh... sah x dapat!

Ana pun dengan serta merta buat sejud syukur kat ruang tamu rumah ana... hehehe... gembira sangat lah tu.

Esok kat sekolah... heboh pasal PLKN. Banin masing-masing buat handphone abg Sarep macam handphone sendiri sebab teruja sangat nak tahu keputusan. Tanya kat banat... banyak juga kena pergi... 12 wirawati terpilih!!!

12 Wirawati pilihan

1) Wan Nur Ira Izzati 2 ) Qurratu Aini

3) Nur Farah Fatinah 4 ) Nur Aminah K

5) Syazana Zahidah 6 ) Wan Nur Aqilah

7) Athirah M. Sha 8 ) Siti Atiqah

9) Qistina Nafisah Iman 10) Wan Nur Mardhiah

11) Nasuha 12) Siti Maryam


Wira pilihan

1) Al-Hasan 2) Abu Dzar 3)Omar Abd Rahman

Dengar kata Syafiqah nak pohon sendiri PLKN sebab dia tak terpilih. Betul ker?.... Good luck Syafiqah!!!!!

Tapi banin agak pelik dengan sistem perkhidmatan SMS ini sebab ramai tak kena. Siapa-siapa yang boleh sahkan ketulenan perkhidmatan ini silalah bagi tahu ya!!!

Jadi kepada yang dah terpilih. Selamat Maju Jaya!!! Harumkan nama Al-Amin dengan akhlak, penampilan dan kepimpinan murid Al-Amin serta batch Caliph 14...

pesanan ikhlas dari president Caliph 14

Misi Tercapai!!! Bahagianya!!!

Hari ni ana rasa gembira sangat! Sebab... Pusat Tusyen Saujana Gemilang nak buat tajaan iklan untuk SEMAIAN 2008! Jadi... akan bertambahlah sponsor Semaian. Bahagianya!!!

Pagi tadi, Ammarf2 datang jumpa ana dan bagi tahu yang Pusat Tusyen Saujana Gemilang (PTSG) nak buat tajaan iklan. Nak yang bahagian Hard cover pula tu. Lagilah mahal!!! Tapi pagi tu tak set lagi harga iklan untuk hard cover. (Thanks to Ammar)

Masa rehat tadi jumpa Azah, Azlina dan Cikgu Salina. Bincanglah pasal harga. Azlina nak RM1000. Cikgu nak RM400, Azah nak RM500, tapi ana nak RM450. Last sekali ambil harga antara cikgu, ana dan Azah. (Azlina punya harga tak termasuk sebab tak munasabah). Cikgu suruh ana call PTSG untuk bincang pasal harga. Cikgu suruh ana sebab cikgu tak nak Ammarf2 call. Cikgu kata suara dia lemak berkrim (Bahaya tu!). Cikgu kata ana punya suara, suara komersial. Hehehe... (jangan marah) Lagilah bahagia!

Nak dijadikan cerita, ana pun call PTSG, ana kata harga iklan RM400. Dengar nada suara dia macam takde persaan je. (Murah sangat ke?) Esok orang tu nak datang sekolah bawak cek! Bahagianya! Hari ni call, esok datang dengan cek! Mana tak bahagia!

Lepas PTSG setuju, dia mintak ana buatkan appointment dia dengan pengetua, (padahal dia tak tahu yang call dia ni student, bukan P/A pengetua. hehehe....) ana pun buat-buatlah macam bukan student. Terus aturkan appoinment yang dia nak pada pukul 8.30 pagi esok.

Habis je call PTSG, ana terus call kak Yanie untuk bagitau pasal appointment tu. Ceewwah! Bahagianya!

Esok tak sabarnya!! PTSG nak datang bawak cek!!! Bahagianya!!! Ada orang kata suara ana suara komersial....jangan marah... heheheh

Pentingkah kita mendekatkan diri kepada Allah?

Mungkin ada sesetengah orang selalu bertanya kepada diri sendiri. "kenapa aku kena dekat dengan Allah?, biasa -biasa cukuplah" ataupun, "akukan dah solat 5 waktu, cukuplah tu"

Tapi adakah solat 5 waktu kita tu sempurna? ana rasa tak perlu ana panjangkan persoalan ini. Sekadar direnungkan artikel ini cukuplah. Mungkin ada di antara kita yang masih tak mengetahui kepentingan mendekatkan diri kepada Allah.

Maka, cukuplah sekadar ana membawa sebuah ceritera yang tiada penipuan melainkan benar belaka. Ana masih ingat kisah yang berlaku keatas diri ana sendiri.

Masa ana tingkatan 3, ana lemah subjek Pendidikan Islam (subtopik sirah). Ana selalu susah nak hafal bahagian sirah. Riwayat hiduplah, sumbangan tokoh islam, dan beberapa perkara penting yang ana rasa menyusahkan. Sedangkan masa tu PMR dah nak dekat. Ana risau sangat nak jawab bahagian tu. Jadi, ana ambil keputusan untuk buat qiamullail selalu. Ana mintak dengan Allah supaya beri ana cara supaya ana boleh selesaikan masalah ini. Makin dekat dengan PMR, ana makin banyak dekatkan diri dengan Allah. Ana risau sangat.

Beberapa hari sebelum PMR subjek Pendidikan Islam, ana bermimpi yang ana sedang baca buku rujukan pendidikan Islam bahagian Sirah subtopik mengenai dua orang tokoh (Abu Bkr dan Aisyah kalau tak silap ana). Bila ana bangun dari tidur, ana bacalah topik yang ana mimpi tu.

Sampai sahaja masa Pendidikan iSLAM... ALHAMDULILLAH! apa yang ana baca masa mimpi dan apa yang ana baca lepas bangun dari mimpi tu masuk dalam PMR. Lepas daripada tu, ana rasa bersyukur sangat dan ana makin yakin dan percaya Allah akan bantu ana jika ana dekatkan diri dengan-Nya. Dan keputusannya pun Alhamdulillah. Ana dapat A untuk subjek Pendidikan Islam.

Maka, ana rasa tidak perlu untuk ana huraikan lebih lanjut tentang kisah yang berlaku keatas diri ana sendiri. Ana rasa antum sendiri nampak. Cuba dan lihat hasilnya. Tidak perlu bayaran, hanya ketaatan.

Buat mana-mana insan yang menelaah laman ini, cubalah kita dekatkan diri dengan Allah. Dan ana yakin, setiap perbuatan ada hikmahnya. Buat rakan seperjuangan SPM 2008, dan adik-adik tingkatan tiga, inilah cerita sebenar dan cubalah sama-sama kita amalkan. Moga kejayaan masa hadapan akan dapat kita kongsi bersama.

Insyaallah... "Jika Allah kata jadi, maka jadilah"

Ingatlah... "Allah sentiasa mengingati kita, cuma kita yang lalai dan leka"

ingatan buat diriku jua

Sumpah, Pengawas dan Sampah?

Masih ana ingat lagi kursus pengawas yang ana hadiri awal tahun yang lalu. Dengan beberapa aktiviti yang kami (pihak pengawas) lakukan, ana masih teringat beberapa janji yang telah kami lafazkan pada akhir program. Buat mana-mana pengawas yang terlupa, akan ana ingatkan kembali kepada antum semua. "Kami berjanji akan mengutip sampah yang berada di hadapan kami setiap kali kami terjumpa semasa berjalan di dalam kawasan sekolah". Ingat tak? Tentu antum lupa bukan?

Di sini ana nak menimbulkan sedikit persoalan. Takkan antum tak ingat kot? Kan pendek janji yang antum buat. Takkan tak ingat. Ana pelik. Kenapa antum tak perasan langsung sampah yang penuh kat Al-Amin tuh? Nampak atau buat-buat tak nampak? Cuba fikirkan balik. Tak rasa berdosa ke kalau kita dah janji tapi tak nak tunaikan (ana bukanlah bagus sangat tapi cubalah kita renungkan balik). Bukannya banyak sangat pun janji yang kita buat. Sekolah nak sampah sifar. Tapi... kenapa takde orang nak kutip sampah? Walaupun kita tak buang sampah, tapi kenapa kita tak nak kutip? Ana rasa sekolah dah sediakan banyak tong sampah. Dekat dataran sekolah ada satu. Dekat tepi setiap tandas ada satu. Dekat setiap tingkat (bangunan pejabat sekolah) ada satu. Dekat setiap tingkat (bangunan pusat sumber) ada dua. Dalam dewan seminar ada dua. Setiap kelas ada satu. Dekat tempat whudu' banat ada satu. Dekat tempat whudu' banin ada satu. (carilah sendiri yang selebihnya). Kan banyak tu. Kenapa sekolah kita masih ada sampah? Kalau nak salahkan murid sekolah rendah, takkan kita nak berkira?. Mungkin ada salah mereka, ada salah kita dan salah siapa yang selebihnya, fikirlah sendiri.

Tapi kalau kita yang mulakan dulu. Bukan ke bagus tu? Buat semua pengawas yang menelaah laman ini, kan bagus kalau kita yang "berbaju hijau" ni mulakan dulu. Ana bukan nak mengata mana-mana pihak. Ana pun pengawas. Bila ana tengok takde satu pun (secara majoriti) pengawas yang sanggup berbongkok mengutip sampah, ana masih tertanya-tanya sampai sekarang. Semua orang dah lupa ke dengan sumpah yang kita sama-sama lafazkan. Ataupun sumpah tu sendiri dah jadi sampah?.

Memanglah sampah di Al-Amin tu banyak, tapi... kalau semua pengawas kutip (sekurang-kurangya satu jika antum malas sangat), kan sampah di Al-Amin tu kurang sedikit. Kalau semua pengawas kutip sampah, ana jamin semua murid akan rasa malu dan turut sama kutip. Kan bagus kalau semua murid Al-Amin sama-sama membongkok kutip sampah. Aman sikit sekolah ini. Kalau pengawas tak mulakan dahulu, macam mana murid lain nak buat. Macam mana kita nak lahirkan murid yang SOLEH WA MUSLEH? Ana merayu sangat-sangat. Tolonglah kita fikirkan balik. Ana tak kata semua pengawas memungkiri janji tu, tapi cuba bilang sendiri. Bilang pakai satu tangan pun boleh. Tak perlu pun dua-dua tangan untuk bilang. Ana rasa antum sendiri nampak yang mana majoriti, yang mana minoriti.

Dah sedar? Ataupun tak sedar-sedar lagi? Apa kata kita muhasabah sebentar... Kalau kita yang "berbaju hijau" ni tak jalankan apa yang kita dah janji. Macam mana semua murid nak ikut? Macam mana masalah disiplin nak selesai? Macam mana visi dan misi sekolah nak tercapai? (ana rasa x perlu kita ulang misi dan visi sekolah sebab dah berkali-kali diulang) Ana ni bukanlah nak mengata mana-mana pihak. Tapi sekadar teguran, nasihat, dan muhasabah sesama kita yang tidaklah sehebat mana. Buat semua murid sekolah, sama-samalah kita selamatkan sekolah ini dari diselubungi kekotoran. Bantulah sesama kita agar kita mampu menaikkan martabat sekolah dalam apa jua aspek. Bantulah juga para pengawas dalam mengurangkan kes disiplin dalam kalangan murid.

ingatlah:


"Jika anda membantu pengawas, anda membantu sekolah"


"Jika anda membantu sekolah, anda membantu Islam"



kerana sekolah Menengah Islam Al-Amin Gombak inilah wadah penyebaran Islam.......



Webfetti.com