.

its me...

Thursday, January 22, 2009

TAG- mengikat persaudaraan, membaham kebosanan

Blog ini dah di tag oleh Amirul Arif...Cam biase.. kalau dah ditag, kenelah buat kerja2 cket kan??

Rules: Use Google Image to search the answer to the questions below. Then you must choose a picture in the first page of the result, and post it as your answer:
i am: lipas kudung

i really want to go too: Dubai lah... Interior design die best

my favourite place: asyik2 pergi skolah jer
my favourite thing: novel itu wajib

my favourite drink: fresh orange

my favourite food: sushi is the best


my favourite colour: klu tak hijau tak sah

i was born in: malaysia dirgahayu tanah airku
i live in: taman desa minang (gambar penduduk kt umah saya)
my school: the best school
my favourite movie: High School Musical & Harry Potter
my hobby:klu tak bace tk sah

i wish i am : positively powerful person!!!


lepas ni nak tag sape pulak yer??:

1- Kak long nisa (tag ni hadiah sebab dah nak kahwen... hahahha)

2- Nurteh Batrisha bt. Kamarulzaman (kanak-kanak Ribena yg slalu tegur saye tiap2 hari)

3- Syazana Zahidah (budak PLKN.. sure tak update blog die)

4. Muhd Nabil Afham (TKU baru skolah 2009)

5 Khalilah Alhuda Kamilen (si giler kaler hijau)

moga ukhuwwah kiter BERKEKALAN!!!

kene shut down computer cepat sbb update blog kt bilek guru... huhuhu

Thursday, January 15, 2009

Makluman...

Bagi mengemaskini blog ini, penulis telah mengambil keputusan untuk mengasingkan intipati dan isi-isi peribadi dengan post-post dakwah... maka atas dasar rasional itu, satu lagi blog telah diwujudkan...(under progress tp dh bleh lawat)

http://atmasukmajiwa.blogspot.com/

SELAMAT MENJELAJAH!!!

Melodi kalbu...

hayati nasyid ni dan renungkan video clip ni.... TANPAMU IN-TEAM
ade mesej yang tersirat dari kalbu, melalui hati, menerusi jiwa, seiring atma...
T.T

Monday, January 12, 2009

Ros putih itu takkan berdarah lagi...



Dikala Gaza menjerit derita
Jemari ini takkan mampu menari untuk bertinta
Tak bisa mata terkatup lena
Saat hatimu tercarik hina

Gerimis kita berbeza
Hujan kamu hujan air mata
Darah yang berhambur merata
Sedang aku bermandikan harta
Bahagia dan cinta dunia

Pintaku,
Agar semilir bayu mengalir doa
Terangkat ke arasy pencipta
Biarkan doa menjadi senjata
Kepilkan harta seiring upaya
Agar ceritera baru kian tercipta

Aku di sini
Dan kamu di sana
Namun kita masih tangkai yang sama
Cantuman kelopak pada bunga
Satu atma
Sempurna jiwa
Darah satu agama

Andai ros putih itu kalbumu
Izinkan aku menjadi pasunya
Atau kelambu yang memelihara
Agar tetap terjaga

Ros putih itu takkan berdarah lagi
Jika doaku membasuh luka
Merawat jasad dan sukma
Menyental bekas kotor tangan durjana
Yang cuba menyentuhnya
Kerna kita satu agama...

12 Jan 8.28 malam.... ana tak post artikel tentang keganasan di Gaza sebab kurang ilmu tentangnya... masih membaca untuk mendalami ceritera kebiadaban binatang bertopengkan manusia... hanya sajak yang mampu menzahirkan rasa hati... sekurang-kurangnya ana berbuat sesuatu... anda pula bagaimana???? ada lakukan sesuatu tak??? maaf atas struktur sajak yang lemah...

Saturday, January 10, 2009

Kenapa kita tak pernah cuba menerima???....

Sesetengah orang tak terima kekalahan,
Sesetengah orang tak pernah terima kekecewan,
Sesetengah orang tak pernah terima perpisahan,
Sesetengah orang tak pernah terima perubahan...

Kali ini penulis kembali untuk berbicara bagi membuka mata manusia... Maaf atas ketidak aktifan blog ini selama beberapa bulan yang lepas... Malah sarat dengan beberapa sajak aneh yang merencatkan perjalanan hidup penulis. Terus kepada tajuk utama, penulis rasakan agak menarik untuk menyentuh isu ini... penerimaan..

Minggu lepas, penulis telah memulakan perjalanan hidup sebagai pelajar lepasan SPM dan bekerja di sebuah sekolah sebagai PA (personalan assistant) yang ditugaskan untuk mengagihkan dan mengurus kemasukan murid tingkatan empat dan pakej pilihan.. Bukan untuk menghebohkan tentang kerjaya, sebaliknya mengajak anda semua untuk kita meneliti ibrah disebalik peristiwa ini. Semasa sibuk menguruskan pakej, penulis seringkali didatangi murid2 sekolah tersebut yang ingin mendaftarkan diri ke dalam pakej tingkatan 4.

Tatkala melihat susunan kelas yang hampir disiapkan penulis, ramai yang mengeluh kerana tidak puas hati dengan susunan kelas masing-masing. Rata-ratanya mengeluh kerana tidak bersama dengan rakan lama mereka. Masing-masing ingin berada dalam kumpulan masing-masing. Sesetengah daripada mereka takut dan tidak selesa dengan kumpulan yang lain. Sesetengah daripada mereka juga ada yang tidak berani untuk bersaing apabila penulis meletakkan murid yang cemerlang dan meraih 9A dalam PMR... Kata mereka masih belum bersedia. "Takut kalau-kalau mereka dikalahkan oleh murid-murid tersebut"... Alasan basi dan tidak munasabah.

Selain itu, ada yang mengeluh kerana tidak dapat bersaing dengan rakan mereka yang berlainan kelas.. Untuk pengetahuan anda (murid2 ting 4), sekolah tidak meggunakan sistem nombor dalam kelas menjelang peperiksaan bagi tingkatan 4 dan 5 atas rasional "kita berlainan pakej walaupun berada dalam kelas yang sama". Maka sistem pemarkahan agak dilihat kurang adil.. Oleh itu, kita akan bersaing mengikut berapa banyak A dan mengikut pakej...

Kenapa kita tak cuba nak menerima yang kita ditempatkan dengan sesetengah individu yang kita lihat sebagai orang-orang yang bijak pandai? Bukankah itu merupakan peransang untuk kita memperbaiki diri kita? Yang pandai memberi alasan pasti berkata "aku tak bersedia lagi untuk lawan dengan dia" Ah... alasan lama. Malah ada juga sesetengah yang tak nak menerima apabila terpaksa berjauhan daripada kumpulan mereka.. setelah 3 tahun berada dalam kelas yang sama, takkan tak nak tukar angin baru?... Jika kita tak sekelas tidak bermakna kita tak berkawan bukan??Dan masih dalam satu kumpulan sahabat yang setia...

Ada sesetengah kelas yang penulis terpaksa asingkan kumpulan pengawas disebabkan peratus kekuatan untuk mengawal kelas berbeza-beza... Ingat senang? nak kenal pasti kekuatan bukannya mudah.. Ada pengawas yang 2x5 dengan pelajar biasa..malah lagi teruk. Jadi terpaksa dirombak kekuatan mereka.. ada juga kumpulan yang terlalu kuat sehingga kumpulan pengawas yang lain terlalu lemah.. dalam konteks pengawas, kita ada tanggungjawab sendiri untuk mengawal kelas berbanding murid biasa yang kurang tanggungjawab mereka.. Jangan syok sendiri pulak...

Sepanjang penulis belajar di sekolah, tingkatan 4 dan 5 yang penulis lalui merupakan tingkatan yang bergerak dalam satu jemaah (batch) kerana kita yang menguruskan sistem di sekolah dan menjadi contoh kepada adik-adik... Bukan bergerak mengikut kelas!!!

Mungkin penulisan ini tidak perlu dipanjang lebarkan lagi kerana anda semua sudah besar dan mampu memikirkan sendiri... Kalau tak boleh nak fikir jugak tak tahulah...

Perhatian!!! senarai nama kelas dah di hantar kepada Ketua Jabatan Ilmu Utama dan Ketua Jabatan Hal Ehwal murid untuk diluluskan bersama.. Perubahan di bawah kuasa mereka dan keputusan muktamad milik mereka sekarang... Bukan di tangan saya... Mereka berhak membuat perubahan kelas dan pakej jika anda didapati tidak layak...

p/s... Pasti ade yang tak puas hati... hentamlah kalau nak hentam.. saya sedia..

Friday, January 9, 2009

kita bukan magnet

aku utara,
kamu selatan,
aku timur,
kamu barat,
aku hitam,
kamu putih,
aku bumi,
kamu langit,
aku matahari,
kamu bulan...

kita takkan bertemu,
malah selisih bahu,
jika aku terbit, kamu akan tenggelam,
jika kamu cerah, aku kembali kelam....
sejauh mana ingatan ini terpadam...
aku percaya masih ada dendam...
dan semua ini takkan terungkai,
jika tangan kita belum mencapai,
bersama menghurai simpulan...

ni sajak ke apa pn tak pasti... main buat je... !@#$%^&*(&()*&^#@! yg penting... aku dah hilang ingatan.... hahahahahha. gilo

Friday, January 2, 2009

sajak- Syair Cinta Dari Pencipta


Syair cinta..
Kalimah indah luar biasa,
Aksara pintalan dari yang esa,
Enak dicerna,
Molek ditinta.

Melodinya mengubah hati manusia,
Menambat atma dan jiwa,
Mengikat iman di dada,
Agar seteguh waja.
Syair ini takkan goyah dek durjana
Kerna ia kekal selamanya,
Sempurna di mata,
Lengkap kaki tangannya.

Rumpun hurufnya..
Mampu menujah hati yang hina,
Melakar cahaya cinta,
Agar terang dari biasa.


Simpul jawi ini..
Mampu membiak kasih dan mesra
Walau mencapah definisi cinta
Syair ini takkan mampu ditempa
Kerna saktinya dibawah lembayung kuasa

Kita takkan tahu.
Jika tak menerjah isi hatinya,
Kerna syair ini syair cinta,
Syair cinta dari pencipta...

12.19 tgh . jumaat (2 januari 2009) semasa aku di Zon Siber Perpustakaan Negara Malaysia