.


its me...

Thursday, December 11, 2008

misteri perindu

hati ini terasa sepi
ada ruang yang perlu diisi
makin hari makin bermimpi
menyingkap rahsia di hati

benar...
hati ini terasa sepi
tidak tahu siapa yg ku rindu
makin hari perasaan ini makin membelenggu
sungguh aku tak bisa menipu
jika ku tatap rembulan
ku harap dapat kau pantulkan senyuman
jika ku renung pada kejora
ku harap kelipanmu secanti kejora
kerna kehangatan rindu ini tak bisa ku terjemah

jika ku rindu pencipta
saban waktu ku hadap rumahnya
jika ku rindu syair agungnya
seringkali ku alun kesaktian aksaranya
jika ku rindu orang tua di desa
tidak sukar ku dengar suaranya

tapi hatiku merindui kamu
siapakah kamu?
adakah aku untukmu?
wujudkah aku dalam diriku?
sukmaku lopong
jiwaku kosong
argh!!!
aku pohon agar diisi
namun itu tak semudah janji

benar
hatiku tak sesyahdu hembusan bayu
namun atmaku menjerit menunggu
biarkan aku diselaputi rindu
kerna ku masih menunggu
siapakah kamu

kenapa aku menunggumu?
sedangkan kelopakmu tidak pernah mekar untukku
tidak pernahsubur di ladang hatiku
tidak pernah engkau benarkan aku
menyunting buat hiasan di kamarku beradu

aku tercatuk sendirian
meratib agar diberikan harapan
agar rindu ini dapat kau leraikan
namun aku masih menunggu
siapakah kamu?

ah!!!
merepek sahaja aku
biarlah misteri perindu
terus membelenggu
jika kau ada disitu
benar ku rindu kamu...

11.43 malam 7 Disember 2008
(ni mesti sebab asyik bace novel cinta)

7 comments:

Anonymous said...

salam

corr : wujudkah aku dalam diriku(mu)?
overall, ada kiasan dan analogi yang best
cuma..banyak pengulangan dan panjang sgt...
setiap rangkap sepatutnya ada isi yang bermakna
tp anta banyakkan 'mmbebel' perkara yang sama..

"jika ku rindu pencipta
saban waktu ku hadap rumahnya
jika ku rindu syair agungnya
seringkali ku alun kesaktian aksaranya
jika ku rindu orang tua di desa
tidak sukar ku dengar suaranya"
~yang ini nmpk kemas, padat dan faham~

"merepek sahaja aku"
suatu peleraian.. :) tapi membuatkan pembaca rasa macam sajak ni 'kurang bermakna'..(hah~~susah nak describe)..ok ana bg cth.antara perkataan lain yang membuatkan org tak ambil perhatian terhadap apa yang telah kita katakan ialah penggunaan kata "aceyh.." dan "ceh" di akhir dialog. pernah teliti cara org ckp?

ok!! sajak ni boleh dipublish kalau anta kemaskan lagi..
try lah ambil komen dari faizal tehrani ke...

itu saja..
salam

hasifzizan said...

tnks... ana buat sajak ni pun cincai-cincai jer... mmg ana ngaku yg ayat tu panjng sangat smpai ana pun tk tau camner nk pndekkan...

akan terus mencuba...

Anonymous said...

btol ckp org ats tuh... pnjg sgt...dont write it too long...otherwise...people malas nk baca kalau dia tgk pnjg sgt...ana pn tgk mule2....alamak....pnjg nye...nk baca yg laen lagi...

i'll feel wut ya feelin man...

dont forget to leave a comment on mine...yo up there....wuzzup

Anonymous said...

wuzzup?? fine aja.....
sbnrnya takut nk mengomen sajak org yg dah terel....kah3

Anonymous said...

~!@#$%^&*)(-+0

jika jalan terbaik adalah mbenci,
maka bencilah dlm hatimu...
jika kau letakkn utk menyakiti,
aku nasihat..JANGAN
kerna ia bakal menambah dosa..

"ilmu itu adalah nur...
dan nur allah takkn diberi
kpd org2 yang membuat dosa"
~imam syafie~

usaha, semangat, tawakkal, sabar
^.^ salam

hasifzizan said...

aku takkan sesekali membenci,
takkan sesekali ku ungkap maki dan caci,
mungkin keliru menguasai hati,
kaki lemah berdiri,
hanya mampu sujud pada ilahi,
meratib agar dosa dijauhi,
bagiku,
dialah yang membantu aku berdiri,
mungkinkah dia bidadari???

Anonymous said...

Mimpi sekadar mimpi,
jika Tuhan yang kau kecapi,
maka malu tertunduklah hati,
menadah buat insan yang disayangi..

Bukankah malu itu benteng iman?
bukankah layanan perasaan
permainan syaitan?
bukankah berzina dengan hati
mampu merosakkan jiwa yang sujud semalaman?

jawapan ini subjektif
bagi mereka yang sentiasa memikirkan...
hidayah sedang menanti
"BARANGSIAPA YG MENGKEHENDAKI..
DIA AKAN TEMPUH JALAN KEMBALI"
(78:39)

duhai syabab, bangkitlah!!
dan jangan terleka di saat
jahiliah sedang menimpa..
naseehat buat diriku
dan diri saudara2ku......